پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

خرید ترازو برای تجهیز کردن آزمایشگاه شیمی

خرید ترازو برای تجهیز کردن آزمایشگاه شیمی

0
(0)

در حال راه‌اندازی آزمایشگاه شیمی هستید؟ می‌خواهید آزمایشگاه خود را تجهیز کنید و دقیقا نمی‌دانید چه ترازویی باید بخرید؟ اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی زیر را مطالعه نمایید. در این مقاله به بررسی یک سری عوامل تاثیرگذار در زمینه‌ی خرید ترازوی آزمایشگاهی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ترازوی آزمایشگاهی، یک وسیله‌ی مهم و تاثیرگذار

سال‌های پیش یک نمونه را برای انجام آنالیز به چند تا از آزمایشگاه‌های شیمی در شهر تهران فرستادیم. همه‌ی این آزمایشگاه‌ها جواب‌های یکسانی دادند، غیر از یک آزمایشگاه. این آزمایشگاه جواب آنالیزش خیلی متفاوت بود و از آن جایی که آزمایشگاه معتبری هم بود، نمی‌توانستیم به راحتی از کنار پاسخش بگذریم و بگوییم که جوابشان اشتباه است. تصمیم گرفتیم موضوع را با خودشان در میان بگذاریم. پس از تماس با مسئول آزمایشگاه مربوطه و عنوان کردن موضوع، بنا شد که پیگیری کنند. در نهایت پس از آنالیز دوباره‌ی نمونه، این بار جواب درست را دادند. پس از بررسی‌های فراوان در خود مجموعه، کاشف به عمل آمد که ترازوی اندازه‌گیری نمونه در آن مجموعه، دچار اختلال بوده است و گاهی اوقات اعداد را اشتباه نمایش می‌داده است.

در دنیای آزمایشگاهی، شاید ترازو جزو کم‌قیمترترین وسیله‌ها باشد و به همین دلیل کمتر کسی تصور می‌کند که این وسیله تا چه حد می‌تواند بر سرنوشت یک نمونه تاثیر بگذارد. مثلا در حالی که یک دستگاه HPLC (یکی از دستگاه‌های آنالیز پیشرفته که در صنایع غذا و دارو خیلی کاربرد دارد.) که قیمت آن چیزی نزدیک به دو میلیارد است، یک ترازوی آزمایشگاهی مناسب برای آن دستگاه، شاید حدود صد میلیون تومان باشد. به همین دلیل این تصور ایجاد می‌شود که این وسیله بی‌اهمیت است. در حالی که اگر به این وسیله بی‌توجهی کنیم، نتایج آن دستگاه HPLC را هم بی‌اعتبار جلوه خواهیم داد.

انتشار ریپورتاژ آگهی در ایزی پی سی

دقت؛ اولین موضوعی که باید بررسی شود

امروزه برندهای زیادی هستند که در زمینه‌ی تولید ترازو فعالیت دارند. مثلا ترازوی سارتریوس، یکی از برندهایی است که در اغلب آزمایشگاه‌ها دیده می‌شود. یا مثلا ترازوی AND، یکی از ترازوهایی است که در کشور ایران بسیار مرسوم است (البته ترازوی AND بیشتر در طلافروشی ها دیده می شود.) مساله‌ی مهم این است که هنگام خرید ترازو، به برند کاری نداشته باشید. ابتدا سراغ دقت لازم بروید.

اگر ترازو را برای آماده‌سازی نمونه برای دستگاه های آنالیز لازم دارید، حتما به کاتالوگ آن دستگاه مراجعه نمایید و ببینید نمونه باید با چه دقتی اندازه گرفته شود.

به طور کل دقت ترازوها را با تعداد صفر بعد از اعشار آن معرفی می‌کنند. مثلا ترازوی دو صفر، ترازویی است که تا دو رقم بعد از اعشار را اندازه می‌گیرد. مانند عدد 2.32 گرم.

نکته: در میان طلافروشی‌ها، ترازوی دو صفر به ترازویی اطلاق می‌شود که بعد از اعشار، یک صفر دارد. مانند عدد 1.3 گرم.

پس اولین قدم برای خرید یک ترازوی آزمایشگاهی، این است که بررسی کنید چه دقتی را نیاز دارید. یکی دیگر از مسائلی که در زمینه‌ی دقت ترازو باید در موردش تحقیق کنید، صنف مربوط به کارتان است. بعضی از اصناف، قوانین خاصی برای میزان دقت ترازو در آن صنف دارند.

ظرفیت ترازو

بعد از دقت ترازو، مهم‌ترین مساله، ظرفیت ترازوی آزمایشگاهی است. یعنی موادی که شما می‌خواهید اندازه‌گیری کنید، ماکزیمم چه قدر وزن دارد. ظرفیت در ترازوها یک موضوع متغیر است. به عنوان مثال ترازوی AND مدل EK-610i ظرفیتش 600 گرم است. ولی ترازوی GF-3000 همین برند، ظرفیتش 3 کیلوگرم است.

به طور کل این نکته وجود دارد که دقت ترازو و ظرفیت آن با هم نسبت عکس دارند. یعنی هر قدر میزان دقت بالا برود، ظرفیت کم می‌شود و برعکس. علت این موضوع هم یک المان الکترونیکی است که درون ترازو وجود دارد و نمی‌تواند همزمان هم دقت و هم ظرفیت را افزایش دهد.

ظرفیت ترازو را خیلی مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر یک ترازو با ظرفیت 600 گرم در اختیار دارید، نمی‌توانید نمونه‌های بالای 600 گرم را وزن کنید. تازه نکته‌ی دیگری هم که اهمیت دارد، ظرف توزین در آزمایشگاه‌ها است. چون نمونه‌های شیمی را نمی‌شود مستقیم روی ترازو قرار داد و باید با ظرف روی ترازو قرار داد. در این حالت وزن ظرف هم به وزن نمونه اضافه می‌شود و مجموع این دو وزن نباید بالای 600 گرم باشد.

برند ترازو

همان‌طور که گفتیم، برندهای زیادی در زمینه ترازوی آزمایشگاهی وجود دارد. مانند Mettler Toledo، AND، Sartorius، Adam و …

تمام این برندها با توجه به سابقه طولانی که در زمینه‌ی ترازو (و گاهی دیگر تجهیزات آزمایشگاهی) دارند، معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

البته با توجه به تحریم‌های کشور ایران، شاید خیلی هم انتخاب‌های زیادی نداشته باشید و نهایتا مجبور باشید از برندهای موجود در بازار استفاده کنید. ولی در نظر داشته باشید که در صورت امکان برای واردات ترازو، انتخاب‌های بسیار متنوعی دارید. کافیست به وبسایت‌های برندهای فوق مراجعه نمایید.

کالیبراسیون ترازو

یکی دیگر از مواردی که در هنگام تهیه ترازو اهمیت دارد، این است که کالیبراسیون ترازو به چه صورتی است. کالیبراسیون داخلی، کالیبراسیون خارجی یا کالیبراسیون اتوماتیک.

هر کدام این موارد می‌توانند در قیمت ترازو یا میزان راحتی در کار با آن تاثیرات جدی بگذارند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاع در زمینه انواع کالیبراسیون ترازو، بخش بلاگ سایت صدراتوزین را مطالعه نمایید. در آن جا اطلاعات خوبی در مورد ترازوهای آزمایشگاهی جمع‌آوری شده است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *