پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

معرفی استانداردهای بین‌المللی مراکز داده

معرفی استانداردهای بین‌المللی مراکز داده

0
(0)

در سال‌های اخیر نظر به نقش کلیدی مراکز داده در دسترسی به دنیای دیجیتال و همچنین لزوم افزایش بهره‌وری انرژی آن‌ها، آشنایی با استانداردهای مراکز داده و تطبیق آن‌ها، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

 

استانداردها، ایمنی، کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات و خدمات را تضمین می‌کنند. آن‌ها از سویی دیگر علاوه بر بهبود سیستم‌ها و فرآیندها، با کاهش ضایعات و مصرف انرژی، از سلامت افراد و محیط زیست نیز محافظت می‌کنند.

در صنعت مراکز داده نیز استانداردسازی با تضمین ایمنی و کیفیت محصول و همچنین کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها به نفع همه افراد این حوزه است. لذا از حدود 3 دهه قبل، همه ذینفعان، از قبیل تولیدکنندگان تجهیزات، مشاوران، مصرف‌کنندگان و تنظیم‌کنندگان تلاش کردند تا با همکاری با یکدیگر و درنظرگرفتن همه‌جانبه نیازها و الزامات، استانداردهایی برای مراکز داده را تنظیم کنند.

در سال‌های اخیر نیز با افزایش تقاضا برای خدمات مرکز داده، تقاضا برای توان و بهره‌وری نیز افزایش یافته است. به همین دلیل به کارگیری استاندارد برای اندازه‌گیری و رتبه‌بندی مراکز داده در حال تبدیل شدن به امری ضروری است.

در ادامه استانداردهای رایج مرکز داده که در حال حاضر توسط کل صنعت مراکز داده استفاده می‌شود، معرفی خواهند شد:

استاندارد موسسه Uptime

موسسه Uptime یک سازمان غیرانتفاعی است که برای کیفیت‌سنجی مراکز داده تاسیس شد و اولین گروهی بود که قابلیت اطمینان یک مرکز داده را ارزیابی و مقایسه کرد. این استاندارد در طول مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک مرکز داده، رویکردی مبتنی بر عملکرد برای تعیین سطح تسهیلات از نظر قابلیت اطمینان ایجاد می‌کند که از Tier 1 تا Tier 4 نامگذاری می‌شود.

استانداردهای ISO برای مراکز داده

تعدادی استاندارد ISO نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در ساخت و نگهداری مراکز داده استفاده کرد. با این حال همه بخش‌های مرکز داده، از جمله مدیریت مالی، برنامه‌ریزی چرخه عمر تجهیزات و بسیاری موارد دیگر تحت پوشش ISO نیستند که این موضوع نقطه ضعف مهمی در به‌کارگیری این استاندارد به شمار می‌آید. از طرفی دیگر از آنجایی که استانداردهای ISO بسیار گسترده هستند، مالک و اپراتور مرکز داده نیاز به انجام اقدامات زیادی دارند تا آن‌ها را عملی کنند. در ادامه بخشی از سری استانداردهای ISO مرتبط با مراکز داده ذکر می‌شود:

ISO/IEC 30134-1:2018 قسمت 1: بررسی اجمالی و الزامات عمومی

ISO/IEC 30134-2:2018 قسمت 2: بهره‌وری مصرف توان (PUE)

ISO/IEC 30134-3:2018 قسمت 3: ضریب انرژی تجدیدپذیر (REF)

ISO/IEC 30134-2:2017 قسمت 4: بهره‌وری انرژی تجهیزات فناوری اطلاعات برای سرورها (ITEEsv)

ISO/IEC DIS 30134-6 قسمت 6: ضریب استفاده مجدد انرژی (ERF)

ISO/IEC CD 30134-7 قسمت 7: نسبت راندمان سرمایش (CER)

ISO/IEC CD 30134-8 قسمت 8: بهره‌وری انتشار کربن (CUE)

ISO/IEC CD 30134-9 قسمت 9: بهره‌وری مصرف آب (WUE)

استاندارد ASHRAE

انجمن مهندسین گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) یک سازمان غیرانتفاعی است که در توسعه دانش گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) تخصص دارد.

استاندارد ASHRAE 90.4-2019 حداقل الزامات بهره‌وری انرژی را برای طراحی و بهره‌برداری از مرکز داده با در نظر گرفتن نیازهای خاص آنها مشخص می‌کند. استاندارد 90.4 برای مراکز داده با تجهیزات فناوری اطلاعات بیشتر از 10 کیلووات، شامل الزامات خاصی برای نصب سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی در مراکز داده جدید یا اضافات/تغییرات در مراکز داده‌ای است که نیاز به نصب سیستم‌های مکانیکی یا الکتریکی جدید دارند.

استاندارد TIA 942-A

استاندارد TIA 942-A استاندارد زیرساخت مخابرات مرکز داده مبتنی بر استاندارد Tier مؤسسه Uptime است، این استاندارد عمدتاً بر روی کابل فناوری اطلاعات و مفاهیم افزونگی شبکه و قابلیت اطمینان تمرکز دارد.

TIA پس از مدتی از عبارت “Rated” به جای “Tiers” در رده‌بندی مراکز داده استفاده کرد؛ زیرا موسسه Uptime درخواست کرد که TIA استفاده از واژه Tier را برای نشان دادن سطوح متوقف کند. استاندارد TIA شامل جداولی است که رتبه‌بندی سیستم‌های مخابراتی، معماری، الکتریکی و مکانیکی را تسهیل می‌کند.

استاندارد ANSI/BICSI 002

این استاندارد حوزه‌های اصلی برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و راه‌اندازی MEP و همچنین حفاظت در برابر آتش، فناوری اطلاعات و نگهداری را پوشش می‌دهد. در این استاندارد نیز از کلاس‌های 0 تا 4 برای تعیین رتبه‌بندی/قابلیت اطمینان استفاده می‌شود، که توسط پرسنل آموزش دیده و واجد شرایط BICSI تأیید می‌شوند.

استاندارد EN 50600

سری EN 50600 مجموعه‌ای بین‌المللی از استانداردهای مرکز داده است که به طور مداوم در حال تغییر است. استانداردهای Uptime، TIA و BICSI همگی در زمینه‌های این استاندارد منعکس شده‌اند. کلاس های این استاندارد از 1 تا 4 متغیر است برای رتبه بندی امکانات استفاده می‌شود. بخش‌های این استاندارد شامل موارد زیر است:

EN 50600-1 مفاهیم عمومی

EN 50600-2-1 ساخت و ساز ساختمان

EN 50600-2-2 توزیع برق

EN 50600-2-3 کنترل محیطی

EN 50600-2-4 زیرساخت کابل‌کشی مخابرات

EN 50600-2-5 سیستم‌های امنیتی

EN 50600-2-6 مدیریت و سیستم های اطلاعات عملیاتی

آغاز استانداردسازی مراکز داده کشور

با توجه به اهمیت ساماندهی و رتبه‌بندی مراکز داده، از چندین سال قبل در کشور ما نیز لزوم مطابقت آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی و اعطای گواهینامه و شناسنامه‌دار شدن مراکز داده از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه مطرح گردید.

ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده

در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته، از سال گذشته نظام ممیزی و رتبه‌بندی مراکز داده (DCAS) ایجاد و وارد فاز اجرایی شد و تاکنون چند مرکز داده خصوصی موفق به اخذ گواهینامه رتبه بندی مراکز داده شده‌اند.

منبع: آی تی جو – مرجع مقالات و اخبار فناوری و مراکز داده

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *