پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

نکات مهم تلویزیون های هوشمند

نکات مهم تلویزیون های هوشمند

3.7
(3)

هنگامی که بدانید قصد خرید چه نوع تلویزیونی را دارید، می‌توانید بر روی سایر امکانات از جمله صفحه‌ی نمایش، اندازه‌ی مناسب و چند ویژگی عملکردی مهم دیگر تمرکز کنید. بنابراین در طول این راهنمای خرید در کنار آشنایی کامل با انواع تلویزیون، توصیه‌هایی در مورد انتخاب نوع نمایشگر، اندازه‌ی آن، همراه با نکاتی در مورد اینترنت و سرویس‌های پورتی و کابلی به شما ارائه می‌شود

تعمیرات تخصصی فوری تلویزیون

بررسی تلویزیون‌های مدل ۱۰۸۰p یا HD

یک تلویزیون ۱۰۸۰p یا HD، با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰، برای اکثر کاربران محصولی مناسب است و در مقایسه با سری‌های UHD با اندازه‌ی مشابه، از قیمت کمتری برخوردار است؛ بنابراین با خرید آن می‌توانید مقداری در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. تقریباً هر دستگاه ۱۰۸۰p شامل یک نمایشگر LCD با نور پس زمینه LED است، اما باید توجه داشته باشید که تعداد محدودی تلویزیون ۱۰۸۰p با مینی ال‌ای‌دی در بازار وجود دارد.

 

رزولوشن و نمایش جزئیات در مدل‌های HD پایین‌تر از سری‌های ۴K است. اما جالب است بدانید که تا زمانی که اندازه‌‌ی صفحه نمایش به سایزهای بسیار بزرگ (در حدود ۶۵ اینچ و بالاتر) نرسند، کاربر نمی‌تواند جزئیات اضافی را در یک تلویزیون UHD از فاصله‌ی دید معمولی مشاهده کند. بنابراین در صفحه نمایش‌های کوچک‌تر عملا تفاوتی بین مدل‌های UHD با HD وجود ندارد. به یاد داشته باشید که فاکتور وضوح تنها یکی از ویژگی‌هایی است که یک تلویزیون باید آن را داشته باشد تا کیفیت کلی تصویر در آن عالی باشد. تلویزیون‌های HD معمولی با در نظر گرفتن قیمت، به خصوص در اندازه‌های کوچک‌تر از ۶۵ اینچ، انتخابی مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت برای بسیاری از مصرف‌کنندگان است.

 

بررسی تلویزیون‌های UHD در دو سری ۴K و ۸K

بررسی تلویزیون‌های UHD

به لطف نمایشگرهایی با وضوح بالا ( ۳۸۴۰×۲۱۶۰)، یک تلویزیون مدل ۴K می‌تواند جزئیات بیشتری را نسبت به دستگاه‌های سری ۱۰۸۰p نمایش دهد. در عین حال تلویزیون‌های ۸K جدید، با صفحه‌ نمایش ۷۶۸۰×۴۳۲۰، حتی می‌توانند جزئیات دقیق‌تری را ارائه کنند. به طور کلی بسته به فاصله‌ی دید شما، تصاویر این مدل‌ها واضح‌تر و با خطوط صاف‌تر در لبه‌‌‌ی تلویزیون ظاهر می‌شوند.

 

در عرصه‌ی تولید لوازم صوتی و تصویری حتی سری‌های UHDای وجود دارند که تصاویر را به روش‌های دیگری بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال، اکنون بسیاری از تلویزیون‌های این سری دارای پردازش ویدیویی پیچیده هستند که از هوش مصنوعی ( artificial intelligence) برای ارتقاء محتوای تصویری با وضوح پایین به تصاویری با کیفیت استفاده می‌کنند.

 

همچنین اکثر مدل‌های ۴K از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند. چنین قابلیتی می‌تواند سطح کنتراست بالاتری را بین روشن‌ترین نقاط و تاریک‌ترین نقاط ارائه کند. تلویزیون‌های UHD جدیدتر طیف گستره‌تری از رنگ‌ها را نمایش می‌دهند. اما بهره‌برداری از این مزایا نیازمند محتوای تصویری ویژه‌ای است. البته جالب است بدانید که هر ساله محتوای بیشتری با HDR کدگذاری می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان به استفاده‌ی هرچه بیشتر از مزایای این نوع تلویزیون‌ها امیدوار بود.

 

اهمیت زاویه‌ی دید در انتخاب تلویزیون

علیرغم پیشرفت‌های زیاد صنعت پخش‌کننده‌های صوت و تصویر، اکثر LCDها هنوز دارای یک نقص نسبتاً قابل توجه هستند که شامل زاویه‌ی دید محدود است. این بدان معناست که تصاویر فقط از یک نقطه، درست در جلوی نمایشگر در بهترین حالت به نظر می‌رسد. بنابراین توصیه می‌کنیم که در هنگام خرید پارامتر زاویه‌ی دید را با تماشای تلویزیون از پایین، بالا و پایینِ قسمت اصلی تصویر، بررسی کنید.

همانطور که از مرکز صفحه‌ی نمایشگر دور می‌شوید، تصویر می‌تواند کم رنگ شود و دقت و کنتراست خود را از دست بدهد، به طور کلی درجه‌ی کاهش کیفیت تصویر، از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. در این میان تلویزیون‌هایی که از پنل‌های ال‌سی‌دی IPS استفاده می‌کنند، زوایای دید وسیع‌تری (بیش از حد متوسط) برای سری‌های LCD ارائه می‌دهند، اگرچه این امر گاهی می‌تواند به ضرر کنتراست رنگ تصاویر باشد. گلد سام سرویس.

 

تلویزیون‌هایی با پنل‌های ال‌سی‌دی IPS دارای زاویه‌ی دید وسیع‌تری هستند، هر چند که کنتراست رنگ تصاویر در آن‌ها کمتر است.

 

تلویزیون های OLED زاویه‌ی دید تقریبا نامحدود، همچون تلویزیون‌های پلاسمای قدیمی دارند. همچنین در بازار تلویزیون‌های سامسونگ و سونی وجود دارد که بدون استفاده از پنل‌های IPS دارای زاویه‌ی دید وسیع‌تر از حد متوسط برای سری‌های LCD هستند. البته قیمت این نوع سیستم‌ها نسبت به دیگر مدل‌های LCD بالاتر است.

 

اگر سعی دارید که پارامتر زاویه‌ی دید تلویزیون را در فروشگاه بررسی کنید، توجه داشته باشید که فروشگاه‌ها معمولاً روشنایی تلویزیون را کاهش و شدت رنگ‌ها را به صورت غیرطبیعی افزایش می‌دهد. در چنین حالتی دیدِ خارج از زاویه بهبود پیدا می‌کند. پس مهم است که بعد از نصب آن در خانه، زاویه‌ی دید را بررسی کنید تا در صورت ناامیدکننده بودن زاویه‌ی دید آن، به راحتی بتوانید آن را پس دهید. گلد سام سرویس.

 

 

آشنایی کامل با قابلیت HDR

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، یکی از جالب‌ترین پیشرفت‌های اخیر تلویزیون‌ها، به وجود آمدن قابلیت HDR یا «High Dynamic Range» است. این قابلیت می‌تواند روشنایی، کنتراست و رنگ تصاویر را بهبود ببخشد، به طوری که تصاویر نمایش داده شده بر روی نمایشگر بیشتر به زندگی واقعی نزدیک شود. با وجود قابلیت HDR هر چیزی از بافت آجری در یک پیاده‌رو گرفته تا تفاوت‌های ظریف در ابرهای سفید و پفکی قابل تشخیص است. HDR، روشنایی‌ها (مانند نور تابیده شده بر روی ماشین) را واقعی‌تر می‌کند، به طوری که درخشش‌ آن ملموس‌تر باشد. درواقع همه‌ی این کارها به دلیل افزایش کنتراست بین روشن‌ترین با تاریک‌ترین نقاط است، جایی که عبارت «محدوده دینامیکی» (Dynamic Range) در آن معنی پیدا می‌کند

درباره‌ی قابلیت Smart View سامسونگ

به صورت کلی روش‌های مختلفی برای پخش تصویر گوشی روی تلویزیون وجود دارد. از کابل‌های HDMI مخصوص گرفته تا کروم‌کست و میراکست و مواردی از این دست، از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانید استفاده کنید تا تصویر گوشی‌تان در تلویزیون به نمایش در بیاید. اما اگر از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به انجام هیچ یک از ابزارهای بالا نیست چرا که عملیات اتصال بین دو دستگاه به ساده‌ترین شکل ممکن از طریق قابلیت Smart View قابل انجام است.

 

با این کار شما می‌توانید از طریق یوتیوب موسیقی پخش کنید، محتوای خود را درون یک نمایشگر بسیار بزرگ‌تر مشاهده کنید و لذت ببرید به خصوص اگر تلویزیون‌های بزرگ دارید. حتی می‌توانید ویدیوهای ۸K یا ۴K در صورت پشتیبانی تلویزیون شما از این فرمت‌ها پخش کنید و کیفیت خیره‌کننده‌ای را نظاره‌گر باشید. به عبارتی ساده‌تر، تلویزیون نقش یک مانیتور را برای شما ایفا می‌کند که طبیعتا کار کردن با آن به مراتب لذت‌بخش‌تر از این است که روی یک صفحه‌ی نهایتا ۶٫۸ اینچی به تماشای چیزی بپردازید.

اگر از تلویزیون‌های سامسونگ به خصوص مدل‌های هوشمند جدید استفاده می‌کنید، قابلیت Smart View قطعا برای شما در دسترس قرار دارد اما بسیاری از تلویزیون‌های دیگر ساخت شرکت‌هایی نظیر LG، شارپ، فیلیپس، سونی و… هم در صورتی که از استاندارد میراکست پشتیبانی کنند، می‌توانند از طریق Smart View به گوشی‌های سامسونگ متصل شوند. البته محتواهایی که شامل حق و حقوق دیجیتالی آن‌ها محفوظ است را نمی‌توان از این طریق روی تلویزیون به نمایش گذاشت

انتخاب نمایشگر؛ LCD، اولد، QLED و دیگر موارد

راهنمای خرید تلویزیون را با بحث انتخاب نمایشگر آغاز می‌کنیم. در حال حاضر، دو تکنولوژی نمایشگر غالب در بازار تلویزیون وجود دارد: LED-LCD (از جمله QLED) و اولد (OLED). درک تفاوت‌های این فناوری‌ها به شما کمک می‌کند که تصمیم درستی را بگیرید.

 

بیشتر تلویزیون‌های موجود در بازار از پنل‌های LCD دارای نور پس‌زمینه‌ی LED بهره می‌برند. بسیاری از تلویزیون‌های ارزان‌قیمت تا برخی تلویزیون‌های گران‌قیمت مبتنی بر پنل‌های QLED اساساً از همین تکنولوژی استفاده می‌کنند. البته این موضوع به معنای کیفیت یکسان آن‌ها نیست. پنل‌های QLED محدوده‌ی رنگ بیشتری را پشتیبانی می‌کنند و در کل رنگ‌ها را به صورت زنده‌تر نمایش می‌دهند. از میان تمام پنل‌های LCD، پنل‌های QLED بهترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کنند.

 

خرید تلویزیون

همان‌طور که گفتیم، این نوع نمایشگرها از نور پس‌زمینه‌ی LED بهره می‌برند و به همین خاطر برای نمایش یک تصویر، نور LED باید از لایه‌های متعدد نمایشگر بگذرد. این موضوع معمولا منجر به عمیق نبودن رنگ سیاه و حتی گاهی اوقات نشت نور در لبه‌های نمایشگر می‌شود.

 

جدیدترین و بهترین تلویزیون‌های مبتنی بر این تکنولوژی از فناوری نوردهی موضعی استفاده می‌کنند که منجر به بهبود رنگ سیاه نمایشگر می‌شود. در این فناوری، پنل LED مربوط به نور پس‌زمینه به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند تا مثلا اگر یک بخش از ویدیو تاریک باشد، بخشی از پنل LED هم خاموش می‌شود. البته اگر این مناطق بسیار بزرگ باشند، نتیجه‌ی به دست آمده چندان عالی نخواهد بود.

 

خرید تلویزیون

اولد یک فناوری کاملا متفاوت نسبت به QLED محسوب می‌شود. در نمایشگرهای مبتنی بر این فناوری، هر پیکسل می‌تواند نور خود را تولید کنید. به همین خاطر دیگر با لایه‌ی LCD و پنل پس زمینه‌ی LED سروکار نداریم. در نتیجه، پنل‌های اولد می‌توانند ضخامت بسیار کمی داشته باشند.

 

به همین خاطر تلویزیون‌های اولد به دلیل بهره‌گیری از قابلیت خاموش کردن پیکسل‌ها، می‌توانند رنگ سیاه را با جذابیت و عمق زیادی به نمایش بگذارند که این موضوع برای کنتراست تصویر هم اهمیت زیادی دارد. البته اگر تلویزیون اولد موردنظر چندان باکیفیت نباشد، برخی جزئیات موجود در سایه‌ها از دست می‌رود.

 

ساخت پنل‌های اولد نسبت به پنل‌های LCD گران‌تر تمام می‌شود و به همین خاطر تلویزیون‌های اولد معمولا نسبت به تلویزیون‌های LCD قیمت بالاتری دارند. البته برای تلویزیون‌های QLED این اختلاف قیمت چندان زیاد نیست.

خرید تلویزیون

در این میان باید به یک فناوری دیگر به نام mini-LED هم اشاره کنیم. در این فناوری، بار دیگر شاهد استفاده از LCD هستیم اما برای نور پس‌زمینه، LED های کوچک‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این یعنی پنل موردنظر برای نوردهی موضعی از بخش‌های بسیار بیشتری بهره می‌برد. در نتیجه این نوع نمایشگرها از لحاظ نمایش رنگ سیاه تا حد زیادی عملکرد مشابه پنل‌های اولد را ارائه می‌دهند و در کل بسیاری از ضعف‌های نمایشگر LCD برطرف می‌شود.

 

اگرچه تلویزیون‌های mini-LED تعادل بسیار خوبی را بین قیمت و کیفیت تصویر برقرار می‌کنند، اما هنوز به طور گسترده راهی بازار نشده‌اند ولی در آینده‌ی نزدیک شمار این نوع تلویزیون‌ها افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر اگر به فکر خرید تلویزیون mini-LED هستید احتمالا باید مدتی صبر کنید.

 

نمایشگر مینی LED چیست؟

روشنایی و زاویه دید

در ادامه راهنمای خرید تلویزیون به موضوع روشنایی و زاویه دید می‌پردازیم. تطبیق تکنولوژی تلویزیون با محیط تماشا و عادات شما اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که نمایشگرهای LCD (از جمله QLED) از نور پس‌زمینه‌ی LED استفاده می‌کنند، می‌توانند نور بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های اولد ارائه کنند. این موضوع به وجود مواد ارگانیک در ترکیب نمایشگرهای اولد برمی‌گردد که روشنایی آن‌ها به دلیل تولید گرما محدود است.

 

خرید تلویزیون

میزان روشنایی تلویزیون QLED می‌تواند به دو برابر نمایشگر اولد برسد و به همین خاطر برای استفاده در فضاهای روشن، تلویزیون ایدئالی محسوب می‌شود. از طرف دیگر، اگر از تماشای فیلم‌ها در تاریکی یا بیشتر در شب لذت می‌برید، تلویزیون‌های اولد با ارائه‌ی رنگ سیاه جذاب‌تر تصویر بهتری را نمایش می‌دهند.

 

نمایشگرهای اولد از لحاظ زوایای دید عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و به همین خاطر گزینه‌های ایدئالی برای تماشای گروهی محسوب می‌شوند. اگرچه در برخی زوایا شاید به طور جزئی با تغییر رنگ مواجه شوید، اما در انواع زاویه‌ها نور تصویر کاهش قابل توجهی پیدا نمی‌کند. تلویزیون‌های LCD مختلف برای غلبه بر این مشکل از فناوری‌های گوناگونی بهره می‌برند. به‌عنوان مثال، تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی از پنل‌های IPS استفاده می‌کنند که زاویه‌های دید عالی ارائه می‌دهد ولی نسبت کنتراست آن‌ها پایین است

 

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد امتیازها: 3

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *