پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

انجام پروژه متلب SVM ماشین بردار پشتیان

انجام پروژه متلب SVM ماشین بردار پشتیان

0
(0)

برای انجام پروژه متلب SVM ماشین بردار پشتیان support vector machines با بهترین کیفیت و زمان و هزینه با شماره 09190090258 در ارتباط باشید.

فرض می­کنیم که نمونه های آموزشی مربوط به کلاس های مختلف به صورت خطی جدا پذیراند. در این صورت می توان بدون داشتن هیچ دانشی در مورد توزیع نمونه های آموزشی، بین نمونه های مربوط به کلاس های مختلف تمایز قائل شد. در کلاسه­بند SVM، مرز کلاسه­بندی به صورتی انتخاب می­شود که حاشیه، بیشینه شود.

در این کلاسه­بند، با بیشینه کردن حاشیه، ابر صفحه بهینه برای کلاسه­بندی داده­های خطی به دست می­آید. اما با بهره گیری از توابع کرنل غیرخطی، SVM  قادر است تا داده های کلاس های مختلف را بصورت غیرخطی از یکدیگر جدا نماید. در اینصورت، ابرصفحه جداکننده کلاس ها غیرخطی خواهد بود. این باعث می شود که کارایی کلاسه بند SVM در بسیاری از مسائل افزایش یابد.

ماشین بردار پشتیبان (SVM)

 

الگوریتم SVM اولین بار در سال 1960 در روسیه توسعه داده شد. این الگوریتم رده‌بندی غیرخطی است که از متدهای غیرخطی استفاده می‌کند و داده‌ها را از فضای ورودی یا فضای پارامتری به فضای ویژگی‌هایی با ابعاد زیاد نگاشت می‌نماید. هدف این الگوریتم انتخاب ابرصفحه جداساز بهینه جهت حداکثرسازی حاشیه بین دو کلاس است. برای حل مشکل طبقه‌بندی دودویی که در آن W1 و W2 نشان‌دهنده دو کلاس در یک مجموعه داده‌های آموزشی هستند، مجموعه X={x1,x2,…,xn} به همراه برچسب کلاس ارائه شده است. ابرصفحه‌ایی که داده‌های مجزا را به دو کلاس طبقه‌بندی می‌نماید به شرح زیر است.

f(x)=sgn(<w,x> + b)

در رابطه بالا w بردار ضریب و b میزان تمایل به یک‌طرف (چولگی) ابرصفحه و sgn مخفف تابع دوقطبی است. مشکل بهینه‌سازی که منجر به تولید ابرصفحه می‌گردد به صورت زیر نوشته می‌گردد.

Minimizew,x 1/2||w||2

Yi(<w,xi>+b)>=1, for i= 1,2,…,N

بزرگ‌تر شدن حاشیه باعث بهترشدن توانائی تعمیم انتظار می‌گردد.

ماشین بردار پشتیبان یک مجموعه از متدهای یادگیری با ناظر است که برای طبقه­بندی و رگرسیون استفاده می­شود. ماشین بردار پشتیبان در سال 1992 توسط Vapnik و Chervonenkis بر پایه تئوری یادگیری آماری معرفی شد. ماشین بردار پشتیبان یک مفهوم ریاضی برای ماکزیمم کردن تابع ریاضی با توجه به مجموعه داده­های داده شده است. هم‌چنین شهرت آن به خاطر کارایی در تشخیص حروف دست­نویس است که با شبکه­های عصبی پیچیده قابل قیاس می­باشد.

در SVM یک داده به صورت یک بردار P بعدی(یک لیست از P عدد) دیده می‌شود که می‌توان چنین نقاطی را با یک ابرصفحه P-1 بعدی جدا کرد. این عمل جداسازی خطی نامیده می‌شود. ابرصفحه­های بسیاری وجود دارند که می‌توانند داده­ها را جدا کنند. البته انتخاب ابرصفحه مناسب نقش کلیدی دارد.

مفهوم آموزشی که داده­ها بتوانند به عنوان نقاط در یک فضای با ابعاد بالا دسته­بندی شوند و پیدا کردن خطی که آن‌ها را جدا کند، منحصربه‌فرد نیست. آنچه SVM را از سایر جداکننده‌ها متمایز می‌کند، چگونگی انتخاب ابرصفحه است.

درSVM  ماکزیمم کردن حاشیه بین دو کلاس مدنظر است. بنابراین ابرصفحه­ای را انتخاب می‌کند که فاصله آن از نزدیک­ترین داده­ها در هر دو طرف جداکننده خطی ماکزیمم باشد. اگر چنین ابرصفحه­ای وجود داشته باشد به عنوان ابرصفحه ماکزیمم حاشیه شناخته می‌شود.

یک ابرصفحه حداکثر کننده حاشیه مدنظر می‌باشد، چون به نظر می‌رسد مطمئن­ترین راه‌حل باشد و تئوری­هایی بر مبنای VC dimension وجود دارد که مفید بودن آن را اثبات می‌کند؛ هم‌چنین این روش به‌طور تجربی نتایج قابل قبولی داده است.

برای ساخت ماکزیمم حاشیه دو صفحه مرزی موازی با صفحه جداکننده رسم کرده، آن دو را آن‌قدر از هم دور می‌کنند که به داده­ها برخورد کنند. صفحه جداکننده‌ای که بیش­ترین فاصله را از صفحات مرزی داشته باشد بهترین جداکننده خواهد بود.

تابع تصمیم­گیری برای جدا کردن داده­ها با یک زیرمجموعه از نمونه­های آموزشی تعیین می‌شود؛ نمونه­های آموزشی در اینجا بردارهای پشتیبان نزدیک‌ترین داده­های آموزشی به ابرصفحه جداکننده می­باشند؛ درواقع ابرصفحه بهینه در SVM جداکننده‌ای بین بردارهای پشتیبان است.

در صورت استفاده مناسب از SVM، این الگوریتم قدرت تعمیم خوبی خواهد داشت و علی‌رغم ابعاد زیاد، از سرریز شدن پرهیز می­کند. هم‌چنین به دلیل استفاده از بردارهای پشتیبان به‌جای کل داده­ها این الگوریتم، فشرده­سازی اطلاعات را نیز انجام می‌دهد.

فتابع کرنل تابعی مطابق با یک ضرب داخلی در فضای ویژگی است. بنابراین می­توان به‌جای محاسبه ، از تابع کرنل استفاده کرد. انتخاب کرنل­های غیرخطی، اجازه ساخت جداکننده‌های خطی در فضای ویژگی را می‌دهد؛ درصورتی‌که در فضای اصلی غیرخطی هستند.

مزایای تابع کرنل عبارت‌اند از:

  1. حل مسائل محاسباتی که دارای ابعاد زیادی هستند.
  2. امکان استفاده از ابعاد نامتناهی.
  3. از لحاظ زمانی و حافظه کارآمد است.

ماشین بردار پشتیبان چند کلاسی  SVM

اساساً یک جداکننده دودویی است. برای مسائل چند کلاسی، رهیافت کلی کاهش مسئله چند کلاسی به چندین مسئله دودویی است. هر یک از مسائل با یک جداکننده دودویی حل می‌شود. سپس خروجی جداکننده‌های دودویی SVM باهم ترکیب‌شده و به‌این‌ترتیب مسئله چند کلاس حل می‌شود.

مراحل استفاده از SVM 

  1. ماتریس الگو آماده می­شود.
  2. تابع کرنلی برای استفاده انتخاب می­شود.
  3. پارامتر تابع کرنل و مقدار C انتخاب می­شود.
  4. برای محاسبه مقادیر ، الگوریتم آمورشی با استفاده از حل‌کننده‌های QP، اجرا می­شود.
  5. داده­های جدید با استفاده از مقادیر و بردارهای پشتیبان می‌توانند دسته­بندی شوند.

مزایا و معایب SVM

  • آموزش نسبتاً ساده است و برخلاف شبکه­های عصبی در ماکزیمم­های محلی گیر نمی­افتد.
  • برای داده­های با ابعاد بالا تقریباً خوب جواب می­دهد.
  • مصالحه بین پیچیدگی دسته‌بندی کننده و میزان خطا به‌طور واضح کنترل می‌شود.
  • به یک تابع کرنل خوب و انتخاب پارامتر C نیاز دارد.

ارزيابي روش‌هاي کلاسه‌بندي

ارزيابي روش‌هاي کلاسه‌بندي با معيارهاي زير انجام مي‌پذيرد

  • ميزان دقت در پیشگویی، ازجمله معيارهاي ارزيابي روش‌هاي مذكور در کلاسه‌بندي مي‌باشد كه ميزان قابليت و توانايي يك مدل را در پيشگويي صحيح برچسب يك كلاس، مشخص مي‌كند.
  • سرعت و توسعه‌پذيري، از نظر زماني كه براي ايجاد يك مدل و زمان استفاده از آن مدل لازم مي‌باشد، از معيارهاي ديگر ارزيابي روش در کلاسه‌بندي مي‌باشد.
  • قوي بودن معيار مهمي است كه ميزان توانايي يك مدل را در برخورد با نويز و مقادير حذف شده تعيين می‌کند.
  • توسعه‌پذيري معيار ديگري است كه ازنقطه‌نظر ميزان کارايي در بانك‌هاي اطلاعاتي بزرگ و نه داده‌هاي مقيم در حافظه مورد بررسي قرار می‌گیرد.
  • قابل تفسير بودن، يعني ميزان و سطح درك ایجادشده توسط مدل از ديگر مواردي است كه مي‌بايست در بررسي روش‌هاي کلاسه‌بندي در نظر گرفت.

از میان روش‌های مختلف ارزیابی کارایی الگوریتم‌های کلاسه‌بندی، در این تحقیق از روش 10 Folds Cross Validation استفاده شده است.

 

 

خانه متلب اولین و بهترین سایت در زمینه انجام پروژه های متلب است. در خانه متلب هیچ گونه واسطه ای وجود ندارد و به صورت مستقیم می توانید با مجری در ارتباط باشید.

 

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *