پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

تکنولوژی بلاک چین چیست ؟

تکنولوژی بلاک چین چیست ؟

0
(0)

تکنولوژی بلاک چین درمعنای لغتی یعنی زنجیره بلوک اما هنگامی که می خواهیم به مفهوم این لغت اشاره کنیم می توانیم آن را در دو بخش بلاک ( اطلاعات دیجیتالی ذخیره شده در یک پایگاه اطلاعاتی )  و تقسیم بندی کنیم . که بلاک چین را به عنوان مجموعه از بلاک های دارای اطلاعات که به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند معنا می کند . یعنی بلاک چین مدیریت مرکزی ندارد و به عنوان یک نظام دموکرات شناخته می شود . در این سیستم هر کسی مسئول کارهای خود است .

رکن های اصلی بلاک چین را می توان در سه چسز تقسیم بندی کرد :

عدم تمرکز ، تغییر ناپذیری ، شفافیت که باعث می شوند بلاکچین نسبت به دیگر سیستم ها به صورت متمایز عمل کند و مورد استقبال ویژه ای از طرف کاربران قرار بگیرد .

برای آموزش ساخت بلاک چین و کریپتو با پایتون اینجا کلیک کنید.

 

عدم تمرکز

عدم تمرکز را می توان به عنوان یک رکن اساسی و اولین رکنی که باعث تفاوت بلاک چین است دانست . به صورتی که می توان گفت قبل از به وجود آمدن بیت کوین که مبتنی بر سیستم بلاک چین عمل می کند . سیستم ها کارکرد متمرکز داشتند . و تمامی داده ها و اطلاعات خود را روی یک نهاد واحد ذخیره کرده و برای برداشت اطلاعات و داده ها با این نهاد در تعامل بودند . برای مثال بانک ها از این روش برای مشتریان خود استفاده می کنند .

اما در یک سیستم بلاک چین موضوع دقیقا بر عکس است یعنی تمرکزی وجود ندارد و بلاک چین به صورت غیر متمرکز کار خود را انجام می دهد . یعنی اطلاعاتی که در این سیستم وجود دارند توسط نهاد واحد و مرکزی ذخیر نمی شوند . و تمامی افراد این شبکه را در اختیار خود دارند . و کار در آن بدون حضور شخص ثالث انجام می شود . هر شخص مسئول کار خود است .

شفافیت :

  • در بلاک چین هویت اشخاص از طریق سیستم های رمز نگاری شده پنهان می شود . و تنها از طریق آدرس های عمومی خود افراد قابل نمایش است . بر این اساس اگر اشخاص تاریخچه تراکنش های خود را بخواهند در اختیار داشته باشند . به جای اسم آنها از رمز استفاده شده است . و مشخصات هویتی شخصی که برای مثال از بیت کوین یا اتریوم استفاده کرده است پنهان می ماند .
  • .بر این اساس با اینکه هویت اشخاص پنهان است اما تمامی تراکنش هایی که انجام می دهند قابل مشاهده است . که باعث شفاف سازی شده پیزی که در زمان قدیم در سیستم های مالی وجود نداشت .
  • تغییر ناپذیری :
  • در سیستم بلاک چین هنگامی که اطلاعات به ذنجیره بلاک وارد می شوند امکان خارج شدن یا تغییر آنها دیگر وجود ندارد . برای مثال هنگامی که در حساب رسی های موسسات مالی از این سیستم استفاده می شود از هزاران اختلاص که امکان آنها وجود دارد ، جلوگیری می شود .

سایت ایزی پی سی بلاک چین

انواع اطلاعات ذخیره شده در هر بلوک

  • ذخیره اطلاعاتی نظیر تاریخ ، مبلغ دلار ، زمان یا آخرین خرید .
  • ذخیره اطلاعات اشخاص که در تراکنش های متفوت شرکت می کنند . ( نام کاربری انتخاب شده ، امضای دیجیتال و … )
  • ذخیره اطلاعات متمایز کننده بلوک مانند اسم افراد برای مثال یک فرد با اسم سارا از یک فرد با اسم ساناز متفاوت است . بلوک ها نیز اینگونه است که اطلاعات یک بلوک او را از بلوک دیگر متمایز می کند .

 

کارکرد بلوک ها

هنگامی که هر بلوک داده های جدید را در خود ذخیره می کند . آن داده به زنجیره کلی این بلوک که متشکل از چندین بلوک متفاوت که با رشته بهم متصل شده اند اضافه می شود . اما برای اضافه شدن این داده ها به هر بلوک به چهار چیز نیاز است :

تراکنش

هنگامی که یک فرد از سیستم بلاک چین در سیستم هایی مانند بیت کوین ، اتریم یا حتی سایتی مانند دیجی کالا استفاده می کند پس از اینکه کارهای رسید پرداخت را انجام می دهد و از آن می گذرد .قادر به  خرید نهایی  می شود و تراکنش را انجام میدهد .

در واقع می توان گفت این بلوک ها هستند که این تراکنش ها را انجام می دهند . سپس آنها را به صورت گروهی درآورده و در پکیج کاربران ارائه می دهند .

 

تایید

پس از اینکه تراکنش انجام می شود مدتی طول می کشد تا کاربری که تراکنش را انجام داده مورد تایید قرار بگیرد اما تفاوت این مرحله با بقیه اسناد مثل اوراق بهادر ، کتابخانه محلی و…  این است که این اساد برای تایید تراکنش های خود دارای مسئول وارسی است که پس از وارسی اطلاعات تراکنش را تایید می کند اما در سیستم بلاک چین اینگونه نیست و برای تایید تراکنش از شبکه های کامپیوتری استفاده می شود .

 

ذخیره

هنگامی که تراکنش انجام شده توسط کاربر در بلاک چین مورد تایید قرار بگیرد و چراغ سبز را دریافت می کند اطلاعاتی همچون مبلغ دلار ، امضای دیجیتال سیستم مانند دیجی کالا یا بیت کوین یا اتریم و امضای دیجیتال کاربر در یک بلاک ذخیره می شوند . و سپس تراکنش انجام شده توسط کاربر در بلاک به هزاران تراکنش انجام شده دیگر اضافه می شود .

تبلیغات ریپورتاژ در سایت ایزی پی سی

هش

هنگامی تراکنش یک کاربر تایید بشود و بلاک آن را ذخیره کند سپس یک کد شناسه که فقط برای آن تراکش اختصاص داده شده است به آن تعلق می گیرد . نام این کد هش است . سپس هش اخرین بلوک به بلاک چین داده می شود . و باعث ساخت یک بلاک جدید شود .

هنگامی که این بلاک به زنجیر بلاک چین اضافه شود توانایی قرار گرفتن در دسترس عموم افراد را پیدا می کند و برای همه در سیستم های مناسب قابل نمایش قرار می گیرد . برای مثال هنگامی یک فرد به زنجیره بلوک بیت کوین نگاه می کند می تواند تمامی تراکنش های انجام شده در بیت کوین را ببیند و اطلاعات مربوط به آنها یعنی زمان ، مکان و… هم قابل دیدن است.

ادامه مطلب کامل سیستم بلاک چین چیست  توسط سارا مهری خوانساری را میتوانید در وبسایت نوآوری های روز به صورت کامل مطالعه کنید.

 

Source : cyberg social media growth service

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *