پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

تست شخصیت شناسی نئو چیست؟

تست شخصیت شناسی نئو چیست؟

0
(0)

در سال‌های گذشته با پیشرفت علوم گوناگون به‌ویژه علوم مرتبط با روان‌شناسی و انسان‌شناسی، روش‌های علمی مختلفی برای تشخیص نقاط قوت و ضعف افراد جامعه و شناخت بهتر آن‌ها به وجود آمده است. یکی از این روش‌ها که کمک بسیاری به اقشار مختلف جامعه و به طور ویژه‌تر جوانان و نوجوانان کرده، انواع تست‌های روان‌شناسی و شخصیت شناسی و استفاده از نتایج این تست‌ها برای انتخاب‌های گوناگون مانند انتخاب رشته، شغل و گزینه مناسب ازدواج، محسوب می‌شود. یکی از معتبرترین تست های شخصیت شناسی، تست نئو است.

در مقاله پیش رو، با پاسخ به سوالات تست شخصیت شناسی نئو neo چیست و چه کاربردهایی دارد، شما را با این تست شخصیت شناسی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معرفی تست شخصیت شناسی نئو (NEO)

تست شخصیت شناسی نئو که بر مبنای مدل پنج عاملی شخصیتی یا Big Five طراحی شده، یکی از معتبرترین تست های روان‌شناسی و شخصیت شناسی محسوب می‌شود. این تست که جنبه های مختلف شخصیتی افراد را بررسی و ارزیابی می کند، در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. از جمله موارد استفاده از تست نئو می‌توان به مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، خودشناسی، مشاوره شغلی و انتخاب شغل مناسب، مشاوره پیش از ازدواج، غربالگری منابع انسانی در مراکز صنعتی و تجاری و پژوهش‌ها و مطالعات علمی، اشاره کرد.

در آزمون شخصیت شناسی نئو، ویژگی های شخصیتی افراد بر اساس 5 فاکتور اصلی شخصیت انسان بررسی می شود. در علم روان‌شناسی به این 5 عامل اصلی، 5 بزرگ (big five) یا 5 اصلی نیز گفته می‌شود. پنج عامل اصلی مذکور عبارت‌اند از:

  • روان رنجوری (Neuroticism)
  • برون گرایی (Extraversion)
  • انعطاف‌پذیری (Openness)
  • توافق پذیری (Agreeableness)
  • وظیفه‌‌شناسی و باوجدان بودن (Conscientiousness)

از جمله مواردی که در آزمون شخصیت شناسی نئو بررسی می شود، می‌توان به سبک زندگی، میزان رضایت شغلی، میزان آموزش‌پذیری، مهارت های ارتباطی و رفتاری، شیوه تعامل و یادگیری، میزان هوش اجتماعی و روش‌های کنترل خشم، هیجان، عصبانیت و اشتیاق، اشاره کرد.

در حال حاضر، تست نئو در دو نوع مختلف NEO-PIR و NEO-FFI انجام می‌شود. تست شخصیت شناسی NEO-FFI که به آن آزمون نئوی فرم کوتاه گفته می‌شود، دارای 60 سوال است و 5 عامل مهم و اصلی شامل روان رنجوری، برون گرایی، انعطاف‌پذیری، توافق پذیری و وظیفه‌شناسی را اندازه‌گیری می‌کند.

اما آزمون NEO-PIR که با نام آزمون نئوی فرم بلند نیز شناخته می‌شود، 240 سوال داشته و علاوه بر 5 عامل اصلی شخصیت که پیش‌تر گفته شد، 55 عامل دیگر را هم ارزیابی می کند. آزمون نئوی فرم بلند، آزمونی دقیق و کامل بوده و نسخه پیشرفته تست شخصیت شناسی نئو محسوب می‌شود.

کاربردهای مختلف تست نئو

همان‌طور که گفته شد، آزمون شخصیت شناسی نئو آزمونی دقیق و کامل است و در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای این تست روان‌شناسی و شخصیت شناسی اشاره خواهیم کرد.

تشخیص اختلالات روانی

با توجه به این که آزمون نئو اطلاعات جامع و دقیقی از شخصیت افراد ارائه می‌دهد، نتیجه این آزمون می‌تواند به روان‌شناسان در تشخیص ویژگی های شخصیتی مراجعین و اختلالات روانی احتمالی آن‌ها کمک بسیاری کند. یک روان درمانگر از این طریق می‌تواند بیماری های روحی افراد مراجعه‌کننده را تشخیص داده و درباره شیوه‌های درمان آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

به‌عنوان مثال، بعضی از متخصصین حوزه روان‌شناسی برای تشخیص افسردگی افراد مختلف از تست نئو استفاده می‌کنند. البته نتایج این آزمون به‌تنهایی برای تشخیص بیماری افسردگی کافی نیست و روان‌شناس بالینی از کنار هم گذاشتن نتایج این آزمون، مشاهدات خود و گفته‌های بیمار، به نتیجه نهایی برای افسرده بودن یا نبودن مراجعه‌کننده خواهد رسید.

شناخت فردی

افراد مختلف با انجام آزمون شخصیت شناسی نئو می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسند، با جنبه های مختلف شخصیتی‌شان آشنا شوند و گام بزرگی در مسیر خودشناسی بردارند. این تست به افراد کمک می‌کند اطلاعات دقیق و کاملی درباره تیپ شخصیتی‌شان به دست آورند و با شناخت بهتر شخصیت خود بتوانند نقاط قوت خود را بهبود داده و برای برطرف‌کردن نقاط ضعفشان تلاش کنند.

استخدام نیروی انسانی

بسیاری از ادارات و سازمان‌های معتبر دولتی و خصوصی از نتایج تست نئو برای انتخاب کارمندان در فرایند جذب و استخدام نیروی انسانی استفاده می‌کنند. این آزمون با پیش بینی عملکرد فرد موردنظر می‌تواند مشخص کند که آیا او از عهده مسئولیت‌ها و وظایف تعیین شده برخواهد آمد یا خیر. علاوه بر این، با استفاده از نتایج آزمون نئو می‌توان ویژگی‌های مختلفی همچون مهارت‌های مدیریتی و هوش هیجانی را در افراد متقاضی کار بررسی کرد.

انتخاب رشته و شغل مناسب

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، افراد مختلف با شرکت در آزمون شخصیت شناسی نئو می‌توانند با ابعاد شخصیتی خود آشنا شده، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و گام بزرگی در مسیر خودشناسی بردارند. این اطلاعات به‌دست‌آمده می‌تواند به افراد کمک کند که انتخاب رشته و انتخاب شغل بهتری داشته باشند و با آگاهی بیشتری، موقعیت‌های شغلی دلخواه خود را پیدا کنند.

به طور مثال افرادی که از طریق نتیجه تست نئو متوجه می‌شوند فردی درون‌گرا هستند، موقعیت شغلی‌ای را انتخاب می‌کنند که در آن نیاز چندانی به تعامل روزانه با افراد مختلف نباشد.

مشاوره پیش از ازدواج

نتایج آزمون شخصیت شناسی نئو می‌تواند در هنگام مشاوره پیش از ازدواج نیز موثر باشد. معمولا روان‌شناس و مشاور از دو طرف می‌خواهد در این آزمون شرکت کنند تا از این طریق شباهت‌ها و تفاوت‌های زوجین مشخص شود.

مشاور با تحلیل و بررسی نتایج آزمون NEO و اطلاعات به‌دست‌آمده از ویژگی‌های شخصیتی و شباهت‌ها و تفاوت‌های دو طرف می‌تواند تشخیص دهد که این دو فرد در صورت ازدواج، با چه چالش‌های احتمالی‌ای مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، دو طرف با انجام این تست می‌توانند با ویژگی های شخصیتی یکدیگر بیشتر آشنا شده و به شناخت و آگاهی بهتری نسبت به شریک زندگی آینده خود برسند. در حقیقت می‌توان گفت با انجام این تست، چشم‌انداز زندگی مشترک زوجین قابل ترسیم خواهد بود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به معرفی تست نئو و بررسی کاربردهای مختلف آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، آزمون نئو یکی از معتبرترین تست‌های روان‌شناسی و شخصیت شناسی محسوب می‌شود. این تست جنبه های مختلف شخصیت افراد را بررسی می‌کند و در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد که از جمله کاربردهای آن می‌توان به خودشناسی، تشخیص اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی و مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد.

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *