پیشنهاد می شود از حالت شب استفاده نمایید. بدین منظور بر روی دکمه بالا کلیک کنید

دانلود با لینک مستقیم

تفاوت دو نسخه‌ی پرو و اینترپرایز ویندوز 11 چیست؟

تفاوت دو نسخه‌ی پرو و اینترپرایز ویندوز 11 چیست؟

0
(0)

در حال حاضر ویندوز 11، جدیدترین سیستم عامل کمپانی مایکروسافت است که هدف از طراحی آن، ارائه یک پلتفرم پرقدرت و ایمن برای کسب‌وکارها است. بااین‌حال انتخاب بین دو ورژن Professional و Enterprise در Windows 11، کمی دشوار است و باید هنگام خرید آنها، فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید؛ بنابراین شما با دانستن تفاوت دو نسخه‌ی ویندوز 11 اینترپرایز و ویندوز 11 پرو و مقایسه ویژگی‌ها، مزایا و قیمت، می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین در این مقاله به شما خواهیم گفت که بسته به شرایطی که دارید، کدام یک از این نسخه‌ها، برای شما مناسب‌تر است.

هرکسی که مدتی است از سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مایکروسافت روی کامپیوترهای خود استفاده می‌کند، به یاد می‌آورد که ویندوز ۷ اولین نمونه‌ای بود که در انواع مختلف عرضه شد. این نسخه‌ها شامل نسخه هوم، پرو، اینترپرایز و غیره می‌شود.

در حال حاضر، نسخه Enterprise جامع‌ترین و کامل‌ترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز  10 است. اکنون در ویندوز 11 نیز نسخه Enterprise و Education در نظر گرفته شده برای مؤسسات آموزشی، کامل‌ترین نسخه‌ها هستند. آن‌ها تمام ویژگی‌هایی که مایکروسافت با این سیستم‌عامل ارائه می‌دهد را ارائه می‌کنند.

 

تفاوت دو نسخه پرو و اینترپرایز ویندوز 11 در یک نگاه

در این قسمت برای مقایسه راحت‌تر دو ورژن PRO و Enterprise به‌صورت مختصر و در یک نگاه، جدولی از ویژگی‌های این دو آورده شده است.

ویژگی‌ها ویندوز 11 پرو ویندوز 11 اینترپرایز
حداکثر رم پشتیبانی شده 4 گیگابایت (32 بیت)
2 ترابایت (64 بیت)
4 گیگابایت (32 بیت)
2 ترابایت (64 بیت)
اجرای همه برنامه‌های ویندوز (UWP، PWA و Win32)
مایکروسافت استور ریموت دسکتاپ
مجازی‌سازی Hyper-V
Windows Sandbox
Resilient File System (ReFS)
رمزگذاری دستگاه بیت لاکر
رمزگذاری دستگاه
Find My Device  
فایروال و محافظت از شبکه
محافظت از اینترنت
محافظت و کنترل والدین (Parental Controls)
بوت ایمن
ویندوز هلو
حفاظت از اطلاعات ویندوز (WIP)
امنیت ویندوز
اپ لاکر
دسترسی اختصاص‌داده‌شده (Assigned Access)
Dynamic Provisioning
رومینگ دولتی سازمانی با Azure
Group Policy
راه‌اندازی حالت Kiosk
Microsoft Store for Business
مدیریت دستگاه موبایل
پشتیبانی از اکتیو دایرکتوری
پشتیبانی از Azure Active Directory
بروزرسانی ویندوز برای بیزینس
حافظه پایدار
SMB Direct
جدول زمانی خدمات 24 ماه پس از تاریخ انتشار 36 ماه پس از تاریخ انتشار

تفاوت دو ورژن PRO و Enterprise ویندوز 11 چیست؟

هر دو نسخه ویندوز 11 پرو و ویندوز 11 اینترپرایز برای افراد حرفه‌ای، مشاغل و کسب‌وکارها طراحی شده‌اند. نسخه Enterprise دارای ویژگی‌ها و عملکردهای بیشتری نسبت به نسخه PRO است، مانند: ابزارهای امنیتی پیشرفته و سازگاری؛ این قابلیت‌ها، مناسب شرکت‌های فناوری اطلاعات است. نسخه PRO برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر یا افرادی که نیازهای IT ساده‌تری دارند، مناسب‎‌تر است.

Windows 11 PRO، یک گزینه استاندارد، معقول و ارزان برای اکثر کسب‌وکارها است. این ورژن، دارای تمام ویژگی‌های اساسی است که یک بیزینس به آن احتیاج دارد و از لحاظ قیمتی، برای شرکت و کاربران عادی، به‌صرفه‌تر است. بعضی از مشاغلی که نسخه پرو ویندوز 11 برای آنها مناسب‌‌تر است، عبارت‌اند از: دانشمندان داده؛ ویرایشگران رسانه و طراحان گرافیک.

از سوی دیگر، Windows 11 Enterprise ویژگی‌های امنیتی و عملکردهای بیشتری نسبت به نسخه پرو دارد و برنامه‌های بهره‌وری و همکاری، مدیریت دستگاه و خدمات امنیتی را ارائه می‌دهد. شما باتوجه‌به گستردگی و نیازهای شرکت خود، می‌توانید از این نسخه بهره‌مند شوید.

برخی از تفاوت‌های بزرگ این دو نسخه عبارتند از:

  • پشتیبانی مایکروسافت
  • بهره‌وری
  • دردسترس‌بودن داده‌ها
  • امنیت
  • نوع لایسنس
  • قیمت

که در ادامه به طور مفصل درباره هر یک از این موارد، صحبت خواهیم کرد.

پشتیبانی مایکروسافت

در هنگام مقایسه نسخه Pro (یا نسخه Pro for Workstation) ویندوز 11 با نسخه Enterprise آن در می‌یابیم که مدت زمان پشتیبانی مایکروسافت از آن‌ها متفاوت است. کاربران در نسخه‌های Pro، 24 ماه پشتیبانی دریافت می‌کنند؛ اما در نسخه‌های Enterprise و Education  از 36ماه پشتیبانی، بهره‌مند می‌شوند.

 

در نسخه اینترپرایز ویندوز 11، راه‌های مختلف و انعطاف‌پذیرتری برای کنترل به‌روزرسانی‌ها وجود دارد. مثلاً اگر بخواهید در نسخه پرو یا هوم ویندوز 11، بروزرسانی را متوقف کنید یا از آن آپدیت، صرف‌نظر کنید، باید به تنظیمات بروید تا از طریق «Update»، روی «Other Options» کلیک کنید. در این قسمت، متوجه خواهید شد که این بروزرسانی‌ها را فقط تا یک هفته می‌توانید به تعویق بیندازید.

در عوض در نسخه اینترپرایز ویندوز 11، یک منوی کشویی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که گزینه‌های بیشتری دارد؛ آنها می‌توانند بین گزینه‌های به تعویق انداختن به‌روزرسانی بین یک تا پنج هفته، یکی را انتخاب کنند.

بهره‌وری

بهره‌وری یکی دیگر از مزایای استفاده از Windows 11 Enterprise است. نسخه اینترپرایز، ابزارهای قدرتمندتری برای همکاری بین تیم‌ها و بخش‌ها، ارائه می‌کند؛ مانند: تقویم‌های مشترک، برنامه‌های پیام‌رسانی فوری، ابزارهای ویدئوکنفرانس، خدمات اشتراک‌گذاری فایل و دسکتاپ/برنامه‌های مجازی در فضای ابری (Azure). این ویژگی‌ها برای افزایش کارایی و بهره‌وری در بین تیم‌ها یا بخش‌هایی طراحی شده‌اند که از راه دور یا در مکان‌های مختلف دنیا، روی پروژه‌ها کار می‌کنند.

دردسترس‌بودن داده‌ها

همان‌طور که قبل‌تر نیز گفته شد نسخه Enterprise عملکردهایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در نسخه‌های دیگر آن، یافت نمی‌شود – اگرچه ویندوز 11 پرو برای ورک‌استیشن نیز برخی از عملکردهای حرفه‌ای اضافی را نیز  ارائه می‌دهد. در هر دو نسخه ویندوز 11، قابلیت file system ReFS، یکی از آن موارد است.

شرکت Microsoft، برای اولین‌بار قابلیت فایل سیستم ارتجاعی (Resilient File System) را در ویندوز سرور 2012 قرار داد. ویژگی RFS، نسبت به فایل سیستم NFTS  اثبات شده در دستگاه‌های ویندوز، در برابر خطاها مقاوم‌تر است؛ همچنین یک سری مزایا در قسمت‌های دسترسی، قابلیت اطمینان و مقیاس‌بندی ارائه می‌دهد.

نکته‌ی حائز اهمیتی که بهتر است بدانید این است که این ویژگی برای حجم داده‌های بزرگ، مناسب است. حامل‌های داده فرمت شده با ReFS می‌توانند اندازه‌ای تا 35 پتابایت (۱ پتابایت معادل ۱۰۲۴ ترابایت) داشته باشند.

قبلاً مایکروسافت از  این سیستم در نسخه‌های هوم و پرو ویندوز 10، پشتیبانی می‌کرد. با انتشار نسخه 1709 از آن حذف شد و همچنان در این نسخه‌های Windows 11 نیز عرضه نمی‌شود. فایل سیستم‌های قوی فقط در نسخه‌های Enterprise / Education و Professional for Workstations ارائه می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نسخه اینترپرایز / اجوکیشن ویندوز 11، حالت Distributed Caches (کش‌های توزیع شده) است که به آن Branchcache (شاخه کش) می‌گویند. این ویژگی در صورتی کار می‌کند که با یک سیستم عامل ویندوز سرور، همکاری و ارتباط داشته باشید. از ویندوز سرور 2008 R2 به بعد، پشتیبانی می‌شوند.

در صورت استفاده از این فناوری، سیستم‌عامل می‌تواند به‌عنوان‌مثال به یک کش مدیریت شده محلی، دسترسی داشته باشد تا اتصال WAN را کاهش دهد.

یکی دیگر از فناوری‌های دسترسی که فقط در نسخه‌های Enterprise و Education ویندوز 11 قابل استفاده است، DirectAccess نام دارد. این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق ریموت به‌صورت ایمن، شفاف و حتی بدون VPN به منابع موجود در شبکه شرکت، دسترسی داشته باشند. این قابلیت نیز به داشتن Windows Server 2008 R2 به بعد، نیاز دارد.

امنیت

ویندوز ۱۱ اینترپرایز با ارائه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته مانند بوت امن (Secure Boot)، محافظ دستگاه (Device Guard)، محافظ اعتبار (Credential Guard) و غیره از شما در برابر بدافزارها، باج‌افزارها، حملات فیشینگ و دیگر تهدیدات سایبری محافظت می‌کند.

همچنین قابلیت‌های رمزنگاری پیشرفته‌ای دارد تا از در امان ماندن داده‌های شما از دسترسی غیرمجاز، اطمینان حاصل کند.

با خرید ویندوز 11 اینترپرایز، در حوزه امنیت دو ویژگی «Applocker» و «Credential Guard» را دریافت خواهید کرد. قابلیت اپ لاکر به مدیران اجازه می‌دهد تا جلوی نصب و استفاده از نرم‌افزارهای ناخواسته و خطرناک توسط کارکنان روی سیستم‌ها را بگیرند. این کار به کمک لیست سیاه و سفید، انجام می‌شود؛ بدین‌طریق که اپلیکیشن‌های آسیب‌دیده در آن، لیست می‌شوند.

قابلیت «Windows Defender Credential Guard» نیز از امنیتی مبتنی بر مجازی سازی برای جداسازی کلیدهای مخفی به این روش استفاده می‌کند که تضمین می‌کند فقط نرم‌افزارهای سیستمی برتر می‌توانند به برخی از قسمت‌ها دسترسی داشته باشند؛ این بخش‌ها می‌تواند شامل هش‌های رمز عبور NTLM، بلیط‌های Kerberos و اعتباراتی که توسط برنامه‌ها به‌عنوان اطلاعات ورود به دامنه ذخیره می‌شوند، باشد.

قابلیت‌هایی همچون دسترسی به Business Store به همراه لایسنس‌های والیوم برای برنامه‌ها، برگشت لایسنس‌های غیرضروری و توزیع خودکار برنامه‌ها نیز فقط در نسخه‌های Enterprise و Education ارائه می‌شوند.

سیاست‌های گروهی که در  شبکه‌های شرکتی بسیار مهم هستند، هم در نسخه پرو و هم در نسخه‌های Enterprise و Education کار می‌کنند. علاوه بر این، start screen group policies  نیز وجود دارد. این سیاست‌ها به مدیران اجازه می‌دهد تا رفتار صفحه ورود به سیستم را با خط‌مشی‌های شرکت، تطبیق دهند.

آیا کاربران حرفه‌ای و شرکتی، واقعاً به نسخه Enterprise ویندوز 11 نیاز دارند؟ به‌سختی می‌توان به این سؤال، پاسخ داد. مایکروسافت با رهاکردن ابهاماتی در نسخه‌ها، اهداف آنها و تغییر مداوم ویژگی‌ها این کار را ساده‌تر نمی‌کند. سازمان‌های فناوری اطلاعاتی که قبلاً از نسخه Enterprise ویندوز 10 یا حتی ویندوز 7 استفاده کرده‌اند و احتمالاً لایسنس والیوم برای ویندوز 11 دارند، مطمئناً از این نسخه، استفاده خواهند کرد.

اگرچه مایکروسافت نسخه‌های Professional و Professional for Workstation را برای استفاده تجاری توصیه می‌کند، اما در حال حاضر یک سری محدودیت‌های جزئی در سیاست‌های گروهی این نسخه‌ها با ویندوز 10 وجود دارد. درهرصورت، نسخه اینترپرایز با دوره پشتیبانی بسیار طولانی‌تر یعنی 36 ماه و ارائه‌ی تمام ویژگی‌ها برای شرکت‌های بزرگ پشتیبانی می‌شود.

کسب‌وکارهای کوچک بهتر است از ویندوز 11 پرو استفاده کنند. بااین‌حال، بخش فناوری اطلاعات نیز می‌تواند به کار بر روی ویندوز 10 ادامه دهد (مهم نیست کدام نسخه پرو را دارد)، مایکروسافت تا سال 2025 از این سیستم‌ها، پشتیبانی می‌کند.

مایکروسافت یک سیستم کامل ویندوز 11 اینترپرایز که شامل Windows 10 SDK، نسخه 2004 (10.0.19041.0) و Visual Studio 2022 آزمایشی است را ارائه می‌کند. این نرم‌افزار به‌عنوان یک ماشین مجازی برای ایستگاه کاری VMware و همچنین برای Hyper-V، Virtual Box و Parallels در دسترس است.

مایکروسافت یک سیستم کامل ویندوز ۱۱ را در نسخه سازمانی شامل Windows ۱۰ SDK، نسخه ۲۰۰۴ (۱۰.۰.۱۹۰۴۱.۰) و ویژوال استودیو ۲۰۲۲ برای آزمایش ارائه می‌دهد. اگرچه این سیستم در ابتدا به زبان انگلیسی است، اما می‌توان آن را با یک رابط آلمانی نیز تطبیق داد و سپس استفاده کرد. این نرم‌افزار به‌عنوان یک ماشین مجازی برای VMware Workstation و Hyper – V، Virtual Box و Parallels در دسترس است.

Windows 11 Enterprise از شما در برابر بدافزارها، باج‌افزارها، حملات فیشینگ و سایر تهدیدات سایبری با ارائه ویژگی‌های امنیتی پیشرفته مانند بوت امن، محافظ دستگاه، محافظ اعتبار و غیره محافظت می‌کند. همچنین دارای قابلیت‌های رمزگذاری پیشرفته برای اطمینان از ایمن نگه‌داشتن اطلاعات شما از دسترسی غیرمجاز است. علاوه بر این، Windows 11 Enterprise استانداردهای صنعتی را برای انطباق با مقرراتی مانند HIPAA و GDPR برآورده می‌کند یا از آن فراتر می‌رود و مزایای انطباق با پروتکل‌های استاندارد صنعتی مانند گواهی FIPS 140-2 را ارائه می‌کند.

نوع لایسنس

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های ویندوز 11 پرو و اینترپرایز، نوع لایسنس آنها است. ویندوز 11 پرو اورجینال را می‌توانید به‌عنوان یک لایسنس جداگانه خریداری کنید. این نسخه، دارای دو نوع لایسنس OEM و Retail است.

ویندوز 11 اینترپرایز اورجینال را نیز می‌توانید به دو صورت لایسنس Retail یا Volume تهیه کنید. لایسنس ریتیل، قابلیت نصب بر روی یک سیستم‌عامل را دارد؛ اما لایسنس والیوم، قابلیت 50 بار فعال‌سازی را دارد.

  • توجه داشته باشید که لایسنس والیوم ویندوز 11 اینترپرایز، قابلیت 50 بار فعالسازی را دارد؛ یعنی شما می‌توانید این لایسنس را بر روی 50 دستگاه مختلف نصب کنید یا بر روی 10 دستگاه نصب کنید؛ در این صورت تعداد 40 عدد از اکتیویشن‌های شما، باقی می‌ماند که می‌توانید آنها را در صورت نصب مجدد ویندوز بر روی آن 10 دستگاه یا دستگاه‌های دیگر، استفاده کنید.

اگر  قبلاً لایسنس Retail یا OEM ویندوز 10 اورجینال را خریداری کرده‌اید، اکنون می‌توانید سیستم عامل خود را به‌صورت رایگان به ویندوز 11 پرو، ارتقا دهید.

با خرید Microsoft 365 Enterprise نیز می‌توانید نسخه اینترپرایز ویندوز 11 را دریافت کنید؛ زیرا این نسخه در مایکروسافت 365 اینترپرایز، گنجانده شده است.

قیمت

قیمت یکی دیگر از مواردی است که هنگام خرید ویندوز 11 اورجینال ، مورد توجه قرار می‌گیرد. درحالی‌که هر دو نسخه، ویژگی‌های تقریباً مشابهی را ارائه می‌دهند، هزینه لایسنس بسته به تعداد کاربران یا دستگاه‌هایی که دارید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

یکی دیگر از تفاوت‌ها، تفاوت در  قیمت ویندوز 11 پرو و ویندوز 11 اینترپرایز است. به‌طورکلی Windows 11 Enterprise به دلیل ارائه ویژگی‌ها و عملکردهای بیشتر، گران‌تر است؛ بنابراین یکی دیگر از گزینه‌هایی که ممکن است در تصمیم‌گیری شما برای خرید لایسنس ویندوز 11 تأثیرگذار باشد، قیمت آن است.

برای سازمان‌هایی که به دنبال صرفه‌جویی در بودجه خود بدون کاهش کیفیت یا عملکرد هستند، ویندوز 11 پروفشنال در مقایسه با لایسنس‌های نسخه Enterprise به دلیل قیمت پایین‌تر ، ممکن است گزینه بهتری باشد. در نهایت، قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نسخه برای سازمان شما مناسب‌تر است، نیاز است که نیازهای سازمان خود را بشناسید و با توجه به بهترین تعادل بین صرفه‌جویی در هزینه و بهبود تجربه کاربر، تصمیم خود را بگیرید.

قیمت‌ها با توجه به نوسانات ارزی کشور، تغییر می‌کند. در حال حاضر در تاریخ 13 خرداد 1402، قیمت لایسنس Retail ویندوز 11 پرو حدود 8 میلیون تومان و قیمت لایسنس والیوم ویندوز 11 اینترپرایز، حدود 10 میلیون است.

خلاصه

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از تفاوت‌های نسخه پرو و اینترپرایز ویندوز 11 را بیان کنیم، می‌توانیم آن را در چند سطر زیر بیاوریم:

  • Windows 11 Pro عمدتاً برای شرکت‌های کوچک و متوسط، مناسب است؛ درحالی‌که Windows 11 Enterprise عمدتاً برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های IT، مناسب‌تر است.
  • Windows 11 Enterprise، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری نسبت به Windows 11 Pro ارائه می‌کند.
  • Windows 11 Enterprise دارای ویژگی‌ها و عملکردهای بیشتری در مقایسه با نسخه Pro است که منطقاً قیمت بالاتری دارد.

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره ویندوز 11 اورجینال و مقایسه نسخه های مختلف آن، میتوانید به سایت تخصصی  باما سافت مراجعه کنید.

سؤالات متداول

1-     آیا Windows 11 Enterprise بهتر از Windows 11 Pro است؟
بستگی به نیاز سازمان دارد. Windows 11 Professional برای مشاغل کوچک و کاربران خانگی ایده‌آل است و امنیت اولیه، دسترسی از راه دور دسکتاپ و ادغام Office 365 را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، Windows 11 Enterprise ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌‌تری مانند رمزگذاری BitLocker، کنترل برنامه AppLocker، محافظت از دستگاه در برابر اجرای کدهای مخرب و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.
درحالی‌که هر دو نسخه بسیاری از ویژگی‌های مشابه را ارائه می‌دهند، Windows 11 Enterprise سطح بیشتری از کنترل و انعطاف‌پذیری را در مدیریت پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات، فراهم می‌کند.
در نهایت به آنچه سازمان شما از نظر عملکرد و امنیت به آن نیاز دارد، بستگی دارد. اگر به ویژگی‌های اضافی یا امنیت پیشرفته نیاز دارید، Windows 11 Enterprise  گزینه بهتری است.

2-    آیا ویندوز 11 اینترپرایز همان ویندوز 11 پروفشنال است؟
خیر، Windows 11 Enterprise مشابه Windows 11 Professional نیست. Windows 11 Enterprise ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری را ارائه می‌دهد که برای سازمان‌ها و مشاغل بزرگ طراحی شده‌اند، مانند ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، ابزارهای مدیریت دستگاه، مجازی‌سازی و دسترسی به شعبه خدمات طولانی‌مدت (LTSB). همچنین شامل خدمات مختلفی مانند Microsoft Advanced Threat Analytics (ATA) و Azure Active Directory Premium است.
در مقابل، Windows 11 Pro برای مشاغل کوچک یا کاربران خانگی که به برنامه‌های کاربردی اولیه بهره‌وری نیاز دارند اما به ابزارهای امنیتی یا مدیریتی در سطح سازمانی نیاز ندارند، طراحی شده است.

       دانلود
به این برنامه امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می‌دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *